جهش تولید | یک‌شنبه، ۱۱ خرداد ۱۳۹۹

چالش های امنیتی وسایل نقلیه داده محور در آینده - نمایش محتوای خبر

 

 

چالش های امنیتی وسایل نقلیه داده محور در آینده

شرکت‌ها به‌طور فزاینده‌ای محصولات هوشمند متناسب با نیاز شخصی کاربر تولید و طراحی می‌نمایند. در دنیای خودرو، وسیله نقلیه مسافر نسل بعدی می‌تواند مانند یک راننده شخصی رفتار کند، سرنشینان و محافظان داخل آن سوار شوند.

در دهه آینده، هر تولیدکننده اتومبیل که قابلیت خودمختاری را در یک وسیله نقلیه ارائه می‌دهد، مجبور خواهد شد مشکلات امنیت وسیله نقلیه و داده‌های شمارا برطرف کند، ضمن اینکه قادر به شناسایی و دفاع در برابر تهدیدات علیه شما یا وسیله نقلیه نیز خواهد بود.

این قلمرو کاملاً جدید نیست. تولیدکنندگان و شرکای توسعه نرم‌افزار آن‌ها طی ۲۰ سال گذشته درحال‌توسعه، پیاده‌سازی و تکامل شیوه‌های امنیتی و تکنیک های شناسایی تهدیدات خود بودند. دانش و آگاهی به‌دست‌آمده از این تجربیات ضروری خواهد بود زیرا وسایل نقلیه خودمختارتر می‌شوند و خطرات جدید مربوط به امنیت خصوصی برای اشخاص ایجاد می‌شود؛ اما ازآنجاکه تولیدکنندگان تلاش خود را برای به دست آوردن وسایل نقلیه خودمختار در دست مصرف‌کنندگان و در جاده‌ها افزایش می‌دهند، باید تغییر اساسی در نحوه تفکر در مورد ایمن‌سازی آن‌ها داشته باشیم.

امروزه بسیاری از وسایل نقلیه جدید بر اساس طرح‌های قدیمی تولیدشده‌اند که با استفاده از فناوری "هوشمند " (مانند حسگرها، Wi-Fi، بلوتوث و غیره) بازنگری شده‌اند. بااین‌وجود، در طراحی و سیستم‌های مقاوم‌سازی وسایل نقلیه، برخی از تولیدکنندگان ممکن است آسیب‌های امنیتی ناخواسته را در معرض دید خود قرار دهند.

با توجه به اعتبار آن‌ها، تولیدکنندگان تجهیزات اصلی (OEMs) صنعت خودروسازی، چالش‌های ایجادشده توسط سیستم‌عامل‌های هوشمندتر و متصل به وسایل نقلیه را به رسمیت شناخته‌اند و امنیت را موردتوجه قرار داده‌اند. درنتیجه، ماشین بعدی شما ممکن است ارتباط بیشتری با جت جنگنده نظامی داشته باشد.

همان‌طور که یک جنگنده دارای امنیت زیادی است و قادر خواهد بود تهدیدات را شناسایی، تشخیص و از نفوذ تهدیدات به داخل جلوگیری کند، وسیله نقلیه شما نیز قادر خواهد بود. وسیله نقلیه بعدی احتمالاً شمارا از طریق تشخیص چهره، الگوهای زیستی، لمس یا ترکیبی از آن‌ها تشخیص می‌دهد. این تکنیک ها باعث می‌شوند خودرو بتواند شما و سایر رانندگان مجاز را بشناسد و حتی ممکن است مسافران ناشناس را نیز بشناسد و به دنبال تأیید شما در مورد آن‌ها باشد.

به همین ترتیب، وسیله نقلیه به‌احتمال‌زیاد الگوهای رفتاری شمارا رعایت کرده و یاد می‌گیرد و در صورت تشخیص چیزی عجیب‌وغریب یا غیرطبیعی، با شما چک می‌کند. هنگامی‌که شخصی به‌عنوان "غریبه " تلقی می‌شود، وسیله نقلیه شما بررسی می‌کند که چگونه شما واکنش نشان می‌دهید، به دنبال تأیید هستید و سپس تصمیم می‌گیرید که چگونه رفتار کنید.

همچنین، باوجود نمونه‌های مختلف اخیر در مورد هک شدن آن‌ها، وسایل نقلیه انفرادی به‌ندرت موردتوجه بازیگران بد قرار خواهد گرفت. آن‌ها به‌احتمال‌زیاد روی "فرصتی " بزرگ‌تر که توسط تعداد زیادی وسیله نقلیه متصل وجود دارد، تمرکز می‌کنند. هنگامی‌که یک وسیله نقلیه بخشی از یک شبکه است، وسیله نقلیه در برابر بسیاری از همان بهره‌برداری‌هایی که علیه سایت‌ها و شرکت‌های تجارت الکترونیکی استفاده می‌شود، آسیب‌پذیر می‌شود.

وسیله نقلیه بعدی شما بخشی از شبکه خواهد بود. برای موقعیت‌یابی (از طریق GPS) با ماهواره‌ها صحبت خواهد کرد. این به‌صورت بی‌سیم با سازنده برای به‌روزرسانی‌ها صحبت خواهد کرد. این احتمالاً با تلاش برای درک و واکنش در برابر الگوهای ترافیکی، بسته شدن جاده‌ها، خطرات و سایر وسایل نقلیه اطلاعاتی در جلو یا پشت آن، به‌صورت بی‌سیم با سایر وسایل نقلیه در جاده به‌صورت شبکه‌ای در ارتباط خواهد بود تا بتواند در رفت‌وآمد خود بهینه شود.

بسیاری از این فناوری‌ها در حال حاضر در وسایل نقلیه تجاری مانند کامیون‌های حمل‌ونقل طولانی و کامیون‌های تحویل، وسایل نقلیه کشاورزی و تجهیزات صنعتی مورداستفاده قرار می‌گیرند. به‌عنوان‌مثال، جان دیر سالها است که تراکتورهای هدایت‌شونده ماهواره‌ای خود را به فروش می‌رساند و نمونه‌های کاملاً بدون راننده در حال ساخت است. کامیون‌های خودمختار ولوو به‌زودی حمل سنگ‌آهک را از یک معدن به یک بندر در سوئد آغاز می‌کنند، درحالی‌که سرویس پستی ایالات‌متحده در حال آزمایش کامیون‌های خود رانندگی است که از فینکس به دالاس حرکت می‌کنند.

دلایل مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهد حرکت به سمت استقلال در این بخش از قبل بسیار قوی است. وسعت وسایل نقلیه و الگوهای رانندگی آن‌ها را برای آزمایش و تکمیل کار استقلال ایده آل می‌کند. آن‌ها به‌طورمعمول در بزرگراه‌ها و زمین‌های کشاورزی بدون عارضه سفر می‌کنند که محیط پیچیدگی کمتری (موانع کمتری) نسبت به جاده‌های شهری ارائه می‌دهد بعلاوه، کامیون‌های بزرگ و تجهیزات مزرعه فضای بسیار بیشتری را برای سنسورها و توان محاسباتی که استقلال به آن نیاز دارد فراهم می‌کند و به‌اندازه الزامات طراحی زیبایی شناور وسایل نقلیه مسافر محدود نمی‌شوند. آشکار است که آنتن‌ها و تجهیزات حسگر هیچ مشکلی روی یک ۱۸ چرخ یا تراکتور ندارند.

اما این وسایل نقلیه از ریسک بالاتری نیز برخوردار هستند. وسایل نقلیه تجاری که دارای محموله‌های ارزشمند هستند، هدف وسوسه‌انگیز سارقان و هواپیماربایان را نشان می‌دهند. به‌عنوان‌مثال تصور کنید، کامیون‌هایی که وسایل الکترونیکی گران‌قیمت دارند منحرف می‌شوند تا محتوای آن‌ها به سرقت برود. خطر نهایی، ناوگان وسایل نقلیه‌ای است که از راه دور فرمان می‌گیرند تا خطاهایی مانند شهرها را از بین ببرند یا بدتر از آن، توسط تروریست‌ها یا دیگر افراد خرابکار برای ایجاد خسارت واقعی و حتی از دست دادن زندگی استفاده می‌شوند.

مشکل امنیت داده برای وسایل نقلیه خودمختار فراتر از ارتباطات است. تولیدکنندگان و اپراتورهای ناوگان حمل‌ونقل همچنین باید به این فکر کنند که داده‌های موردنیاز آن‌ها را برای چه مدت ذخیره می‌کند و تا چه مدت، چه داده‌هایی منحصربه‌فرد و اختصاصی برای وسیله نقلیه در مقابل ناوگان خواهند بود و چگونه می‌توان داده‌های شخصی را اداره کرد. داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط وسایل نقلیه در هنگام کار عادی می‌توانند اختصاصی باشند یا در مورد وسایل نقلیه مسافر، تحت پوشش قوانینی در حال ظهور هستند که حریم شخصی داده‌ها را تنظیم می‌کنند.

درحالی‌که بیشترین تمرکز برای حل چالش خودروهای مستقل بر روی پیشرفت در سنسورها، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و غیره بوده است، امنیت شبکه و داده نیز بخشی مهم و ضروری از هر راه‌حل نهایی خواهد بود. این نیاز به اتصال یک چالش امنیتی پیچیده‌تر برای وسایل نقلیه خودمختار ایجاد می‌کند.

درحالی‌که وعده تولید وسایل نقلیه خودمختار بسیار زیاد است، چالش در ایمن نگه‌داشتن آن‌ها و محافظت از آن‌ها (و شما) از حمله است. خبر خوب این است که این مشکل قابل‌حل است.