Skip to Content
بازگشت به صفحه کامل

نمایش نامه های رادیویی رهیافتی زیبا در آینده رادیو

نمایش­نامه­­های رادیویی رهیافتی زیبا در آینده رادیو

(تأملی در جایگاه و الزامات رسانه­ای نمایش­نامه­های رادیویی)

Radio  Dramas As An Beautiful Aproach  in  the Radio Future (An Consideration On The Status and Necessities of Radio Media)

 

حمید گنجایش*[1]

پژوهش برتر در دومین جشنواره بین ­المللی نمایش­های رادیویی 1391

چکیده

سیاست­های رسانه ­ایِ رادیو در سراسر جهان به وضوح نیازمند تفکری خلاق و پویا هستند تا پا به پای انتظارات متغیر و فزاینده مخاطبان، توسعه یابند و برنامه ­های تولیدی خود را تنوع وکیفیت بخشند. در این راستا نمایش­­های رادیویی که از آن به عنوان یک پدیده رسانه­ای و شاخص توسعه­ یافتگی و رشد و بالندگی رادیوها در جهان  نام می ­برند نیازمند چنین رویکردی نوآورانه و خلاق می­ باشد. مطالعات نشان می­دهد نمایش­های رادیویی به عنوان یکی از اصلی­ترین یخش­های برنامه­ سازی در رادیو، به سبب ویژه­ گی­های ممتاز نسبت به سایر برنامه­ ها، مخاطبان و مصرف­ کننده ­گان بیشتری دارد. همچنین باید گفت، یکی از مهمترین معیارهای سنجشِ کارآمدی هر شبکه رادیویی در سطح ملی و بین­الملی، همین نمایش­های رادیویی است. خوشبختانه در کشورمان ایران پس از افتتاح راديو تخصصي نمايش در تير ماه سال 1390 و اقدامات خوب و مؤثر مرکز هنرهای نمایشی رادیو در طی چند سال اخیر، این خلأ اساسی در شبکه­ های رادیویی پر شد و موجب شد  تا رادیو مخاطبان و دوستداران بیشتری را  در جمع خود ببیند. مخطبانی که هم ­اکنون در حال افزایش هستند و از پخش نمایش ­های رادیویی رضایت بسیار بالایی دارند. این پژوهش نیز به جهت اهمیت نمایش­های رادیویی و تأثیرگذاری آن بر پدیده­ های رفتاری و اجتماعی مخاطبان، به بررسی جایگاه و الزامات آن در رسانه­ ارزشمندی همچون رادیو می­ پردازد. روش پژوهش با توجه به هدف، روشی توصيفي ـ تحليلي و کاربردي است كه نوع مطالعه آن به صورت کتابخانه­ای ـ اسنادي و استفاده از اطلاعات و منابع موجود در این زمینه است. لذا به علت اهمیت موضوع جهت ارائه مباحث نظریه­ای کاملاً علمی و تخصصی به گردآوری و ترجمه منابع بین­ المللی لاتین در این حوزه اقدام شده است. نتایج پژوهش به طور کلی نشان داد که نمایش­های رادیویی به طور چشمگیری در شبکه­ های رادیویی در سراسر جهان جایگاه ممتازی را برای خود باز کرده ­اند و در بسیاری از مناطق جهان بخصوص ایران مخاطبان رادیویی، به نمایش­های رادیویی بیشتر از دیگر برنامه­ها علاقمندی و توجه نشان می­دهند و به همین دلیل تولید و پخش نمایش­ های رادیویی با موضوعات مختلف در تمام دنیا در حال افزایش است.

واژگان کلیدی: رادیو، نمایش­نامه­های رادیویی، الزامات رسانه­ای.