Skip to Content
بازگشت به صفحه کامل

طرح ملي ساخت جاده پاتاوه - دهدشت

كهگيلويه وبويراحمد به لحاظ دارا بودن جاده هاي ارتباطي يكي از مناطق ( توسعه نيافته ) كشور است و از آنجائيكه اين استان به عنوان پل ارتباطي شمال و جنوب ايران از اهميت فوق العاده اي برخوردار است، نخستين گام براي آن، توسعه راهسازي است.
بر همين اساس طرح ملي ساخت جاده پاتاوه - دهدشت با هدف كوتاه شدن مسير و فاصله زماني استان هاي شمالي و مركز به جنوب كشور از سال 74 در ليست برنامه هاي وزارت راه و ترابري قرار گرفت.
اما نكته قابل تأمل اينكه اين طرح با وجود اهميت اقتصادي و نقش آن در توسعه مناطق جنوبي كشور با گذشت 15 سال از آغاز كارهاي اجرايي آن، هنور تا بهره برداري راهي طولاني در پيش دارد. آگاهان به امور استان معتقدند به علت توسعه نيافتن راه هاي استان امكان جذب گردشگر ترانزيت و سرمايه گذاري در شهرهاي استان و خدمات رساني در مناطق روستايي صورت نمي گيرد و يا با مشكل مواجه است كه اين مشكلات در فصل سرما و يخبندان بيشتر نمايان است و سامانه حمل و نقل جاده اي را با دشواري خاصي مواجه مي كند، از مجموع 5 هزار و 600 كيلومتر طول راه هاي موجود در استان 345 كيلومتر راه اصلي، چهار هزار و 550 كيلومتر راه فرعي و 4 هزار و 200 كيلومتر راه روستايي است . اما محور اصلي پاتاوه و دهدشت به طول 137 كيلومتر در ادامه محور اصلي شهررضا - ياسوج سنجشي از كريدور اتصال مركز كشور به جنوب و در واقع اتصال راه اصلي شهرضا به بندرامام خميني محسوب مي شود. مديركل راه و شهرسازي استان در اين باره مي گويد عمليات اجرايي اين مسير از سال 74 آغاز شد و براي سهولت، به سه قطعه به طول 26 ، 29 و 63 كيلومتر تقسيم شده است.
جمشيدي افزود: 13 دهنه تونل به طول هشت هزار و 200 متر و 18 دهنه پل با دهانه 16 متر در اين مسير طراحي و تاكنون حدود 35 ميليارد تومان اعتبار هزينه شده است كه تا بهره برداري كامل به 220 ميليارد تومان ديگر اعتبار نياز است. او پيشرفت ساخت قطعه يك را 85 درصد، قطعه 2 را 55 و قطعه سوم اين جاده را 12 درصد اعلام كرد و افزود: اين مسير بخش زيادي از راه هاي روستايي استان را كه پراكنده اند پوشش داده و با دسترسي هاي بسيار كوتاه به شبكه حمل و نقل، موجب توسعه روستاها و محوريت زدايي مي شود.

مديركل راه و شهرسازي كهگيلويه و بويراحمد افزود با بهره برداري از مسير پاتاوه - دهدشت، مسير بند امام خميني به اصفهان 270 كيلومتر و زمان طي مسير هم 4 ساعت كاهش خواهد يافت.
اين در حالي است كه طول مسير كنوني اصفهان به بندرامام خميني از طريق مسير اصفهان - اهواز بند امام خميني (ره) 881 كيلومتر با زمان حدود هشت ساعت است. جمشيدي افزود: با بهره برداري از اين محور به لحاظ سرعت هم با در نظر گرفتن ميانگين 60 كيلومتر در ساعت بيش از چهار ساعت كاهش زماني در مسير بوجود خواهد آمد كه نقش بسيار چشمگير در كاهش سوخت، استهلاك وسايط نقليه و اتلاف وقت دارد.
كارشناس راه و شهرسازي كهگيلويه و بويراحمد هم گفت: طول اين مسير علاوه بر كاركرد و تأثير ملي آن 6 بخش مهم و پرجمعيت استان شامل بخش كبگيان در شهرستان دنا،  بخش هاي مارگون و لوداب در شهرستان بويراحمد، بخش چاروسا و ديشموك و بخش لنده در شهرستان كهگيلويه را از بن بست و محروميت خارج مي كند.
محمد حسين نصيري افزود: اين مسير با توجه به عبور از دامنه هاي كوهستاني بدون هر گونه خسارت و معارض اجتماعي است و كمترين خسارت را به بخش كشاورزي وارد خواهد كرد. سه شهروند ساكن ديشموك چاروسا و لنده هم مي گويند اين راه علاوه بر خارج كردن شهرستان كهگيلويه از بن بست ارتباط سه بخش ديشموك - چاروسا و لنده را بصورت مستقيم به مركز استان متصل خواهند كرد به طوري كه فواصل كنوني 300 كيلومتري بخش ديشموك و 280 كيلومتري بخش چاروسا و 240 كيلومتري بخش لنده به مركز استان را به فواصل 190، 170 و 140 كيلومتر كاهش خواهد داد. يك گردشگر ساكن اهواز هم كه به ياسوج سفر كرده است مي گويد اين مسير با عبور از چشم اندازهاي طبيعي، زيبا و آب و هواي سرد و معتدل به شهر بهبهان و اهواز وصل مي شود و براي حمل و نقل و مسافربري و گردشگران بسيار مناسب تر از مسير فعلي اصفهان - اهواز بندرامام است چرا كه مسير كنوني از منطقه اي بياباني با آب و هواي گرم و سوزان عبور مي كند كه آزاردهنده است. عبور مسير از مجاورت رودخانه مارون و سرچشمه هاي آن به طول 75 كيلومتر يكي ديگر از چشم اندازهاي زيبا و مهم جاده پاتاوه- دهدشت محسوب مي شود كه در آينده از قطب هاي گردشگري استان بشمار خواهد رفت. مديركل راه و شهرسازي استان گفت: براي تكميل طرح مهم جاده پاتاوه - دهدشت به بيش از 2 هزار ميليارد ريال اعتبار نياز است. استاندار كهگيلويه و بويراحمد هم گفت: همزماني اجرايي شدن اين پروژه با طرح بزرگ ياسوج - باباميدان با سابقه 16 ساله موجب كندي اجراي اين طرح بزرگ شده كه با توجه به اتمام طرح مذكور پيش بيني مي شود كار محور پاتاوه- دهدشت شتاب بيشتري به خود بگيرد.
نيكزاد افزود: مسؤلان اجرايي استان با همكاري مجمع نمايندگان استان دائم در حال رايزني براي جذب اعتبارات بيشتر به منظور تكميل و بهره برداري از اين طرح مهم هستند.