Skip to Content
بازگشت به صفحه کامل

راه آهن نياز اساسي توسعه استان كهگيلويه و بويراحمد

يكي از نيازهاي اساسي براي توسعه استان كهگيلويه و بويراحمد اتصال به خط آهن سراسري است.

كهگيلويه و بويراحمد با داشتن حدود 15504 كيلومتر مربع وسعت، 700 هزار نفر جمعيت و 7 شهرستان،11 شهر،14 بخش،41 دهستان و 1795 آبادي در غرب كشور واقع شده كه از غرب  به خوزستان و چهار محال و بختياري و شرق به فارس جنوب بوشهر و شمال به اصفهان و چهار محال وبختياري )  همسايه است و بويراحمد ، گچساران و كهگيلويه از مهمترين شهرستانهاي استان است.

استان كهگيلويه و بويراحمد در مسير ترانزيت جنوب و غرب است كه تا مرزهاي غربي كشور 1500 كيلومتر و تا مرزهاي جنوب كشور 120 كيلومتر فاصله دارد .

کهگیلویه و بویراحمد، با یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور، برخوردار از 20 درصد نفت و گاز، 10 درصد آب و هشت درصد جنگل کشور است این استان تنها در بخش گیاهان دارویی دارای 400 گونه گیاهی مختلف است در حالی که کل کشورهای اروپایی 800 گونه شناخته شده دارند همچنين 18 رشته رودخانه، 33 آبشار، 300دهانه چشمه ،میانگین بارش 750میلی متر ، طبیعت زیبا و دلنشین و اقلیمی چهار فصل، حیات وحش و منطقه حفاظت شده و به ثبت رسیده جهانی دنا و رشته کوه های مرتفع و همشیه پوشیده از برف دنا، وجود 583 اثر باستانی به ثبت رسیده و پیست اسکی "کاکان"،  قرار گرفتن در دامنه زاگرس ، وجود 44 قله بالاي 4هزار متر و جذب كوهنوردان ، وجود اماکن تاريخي و مذهبـي ، قرار گرفتن در مسير ترانزيت شمال به جنوب از طريق محور ياسوج ـ باباميدان و اهواز ـ گچساران ـ فارس از جمله ظرفيت هايي است كه موجب شده تا تنها در ايام عيد نوروز حدود 4 ميليون از استان ديدن كنند.

به گفته خاشي سرپرست گمرك استان پارسال ميزان 900 هزار كيلوگرم كالا به ارزش 3 ميليون دلار به مقصد كشورهاي عراق ، آلمان ، آفريقاي جنوبي ، چين و اندونزي و ساير استانهاي كشور صادر شده است كه به طور عمده اقلام صادراتي شامل سيمان و پودر عصاره قالبي شيرين بيان بوده است همچنين سالانه  74 هزار تن شیر ، بيش از 4 ميليون تن پشم و مو ، به بازارهاي داخلي كشور صادر مي كند و میزان صادرات غیر نفتی استان هفت میلیون و 800 هزار دلار بوده است.

به گفته استاندار كهگيلويه و بويراحمد سالانه بیش از 452 هزار تن محصولات زراعی، بیش از 205هزار تن محصولات باغی، بیش از 13هزار تن گوشت قرمز و هشت هزار تن مرغ، 606 تن عسل و بیش از هفت هزار تن ماهی سردآبی در استان تولید مي شود که بخش زیادی از آن مازاد نیاز استان است و صادر می شودهمچنين وجود 46 معدن مختلف از جمله فسفات، سیلیس و دیگر عناصر، از ظرفيتهاي سرمایه گذاری در این استان است .

كهگيلويه و بويراحمد داراي 300 كيلومتر راه ترانزيتي و 2 فرودگاه ( ياسوج و گچساران ) كه تنها فرودگاه ياسوج هم اكنون دو پرواز روزانه دارد و با توجه به شرايط آب و هوايي استان بيشتر مواقع اين پرواز با مشكلاتي روبروست.

اسفنديار كياني سرپرست فرودگاه ياسوج با اشاره به اينكه عرضه و تقاضا در حمل و نقل هوايي نقش بسزايي دارد گفت : با توجه به اينكه شركت هاي هواپيمايي بعنوان بنگاههاي اقتصادي در پي كسب سود هستند راضي به سرمايه گذاري در اين بخش در استان نشده اند و مشكلات ديگري از جمله عدم پرواز در شب ، لغو پروازها به دليل  شرايط اب و هوايي از جمله مشكلات اين بخش است .

همچنين در زير بخش حمل و نقل جاده‌اي، مشكلات عديده‌اي از جمله بالا بودن هزينه حمل و نقل، بالا بودن شاخص‌هاي انرژي‌ به علت پيچ و خم هاي جاده اي، افزايش مصرف سوخت، خسارات مالي و انساني ناشي از حوادث جاده اي و آلودگي محيط زيست قابل مشاهده است با توجه به بافت كوهستاني پيچ و خم هاي جاده هاي استان مسافرت به اين استان علاوه بر مشكلات ذكر شده موجب خستگي مسافران مي شود و اتصال اين استان به خط آهن سراسري يعني حذف بسياري از اين مشكلات .

به گفته مدير روابط عمومي راه و ترابري استان در چهار سال پياپي كهگيلويه و بويراحمد به عنوان استان برتر كشور در زمينه كاهش تصادفات بود اما در سال 89 به دلايل مختلفي اين رتبه به آخر جدول رسيد.

مسعودي اظهار مي كند: دلايل مختلفي در اين زمينه نقش داشته اند از جمله افزايش سفرها كه پس از افتتاح دومحور ارتباطي مهم ياسوج - باباميدان و ياسوج ـ شيراز رخ داد كه احتمالا عدم تناسب ظرفيت ها جاده هاي استان با حجم ترافيك عامل اصلي آن بوده است .

با توجه به اين مشكلات كهگيلويه و بويراحمد از داشتن خط آهن محروم مانده كه آسابه رئيس راه و ترابري شهرستان بويراحمد عمده ترين دليل آن را بافت جغرافيايي كوهستاني استان و هزينه بر بودن آن عنوان كرد .

و در همين راستا كار مطالعه اتصال استان كهگيلويه و بويراحمد به شبكه ريلي در فروردين سال 85 در سفر اول رئيس جمهور به استان توسط مسئولان استاني مطرح شد اما اين طرح به دلايل مختلف از جمله ميزان اعتبار و توجيه فني و غيره از سوي مسوولان منتفي شد.

رئيس جمهور در دور دوم سفر هيأت دولت به استان كهگيلويه و بويراحمد( مرداد 87) در جمع مردم ياسوج گفت : مطالعات اتصال اين استان به راه آهن سراسري به پايان رسيده است و انشاء الله در دولت اجرايي شدن آن به تصويب خواهد رسيد كه در همين راستا اين طرح در سفر سوم هيأت دولت به استان مجددا در دستور كار قرار گرفت و به تصويب رسيد (مطالعه و تکمیل اتصال استان کهگیلویه و بویراحمد به شبکه سراسری راه آهن طی سالهای 89 تا 91).

بزرگواري نماينده مردم كهگيلويه و بهمئي در مجلس شوراي اسلامي اسفند سال گذشته در گفتگو با خبرنگار واحد خبر گفت : با توجه به اينكه پروژه اتصال استان به خطر راه آهن شيراز ـ اصفهان مصوبه دولت است مجمع نمايندگان استان در تلاش است تا اعتبار مطالعه اين طرح در بودجه سال 90 تصويب و تأمين شود

وي افزود : در بودجه سال 90 اعتبار اين طرح پيش بيني شده و بايد در مجلس به تصويب برسد كه منتظر طرح آن در مجلس شوراي اسلامي هستيم

هدايتخواه نماينده بويراحمد و دنا در گفتگو با خبرنگار واحد مركزي خبر هم در هشتم ارديبهشت ماه امسال در مورد پروژه راه آهن استان گفت: با توجه به اينكه اين پروژه از مصوبات هيأت دولت بوده مطالعات تكميلي آن انجام شده و با توجه به اينكه جلساتي با مسؤلان راه ، معاونت برنامه ريزي و معاون اقتصادي رئيس جمهور داشتيم خوشبختانه اين پروژه در جدول شماره 12 پيوست بودجه سال 1390 درج شده و پيگير هستيم كه عمليات اجرايي اين پروژه در سال 1390 آغاز شود.

مدير كل راه و ترابري استان گفت: با ارسال طرح توجيهي خط راه آهن ياسوج - اقليد به كميسيون ماده 32 ، رايزني هاي اين اداره كل براي قرار گرفتن اين طرح در اعتبارات وزارت راه آغاز شده است و قرار شد هزينه اجراي اين پروژه، بر عهده وزارت راه و ترابري و از محل منابع ملي تامين مي شود و از طريق اقليد در استان فارس ( فاصله استان تا اين خط آهن 185 کیلومتر) به راه آهن سراسري وصل مي شود كه مطابق آخرين اطلاعات كار اجرايي آن در سال 90 آغاز خواهد شد.

حميد بهبهاني وزير سابق راه و ترابري در آيين افتتاح رسمي محور ارتباطي ياسوج ـ باباميدان در اين شهر گفت : عبور خط ريلي از ياسوج به سمت اقليد و اتصال اين خط به راه آهن شيراز ـ كازرون ، كازرون ـ دوگنبدان و اهواز در اولويت برنامه هاي اين وزارتخانه قرار گرفته است كه هم اكنون مطالعات راه آن انجام شده و كلنگ آغاز عمليات اجرايي آن در سال نود به زمين مي خورد .

بسياري از كارشناسان معتقدند تسريع در روند كار اين پروژه موجب خروج استان از بن بست كنوني مي شود و به تبع آن مشكلات توسعه اي استان يكي را  پس از ديگري حل خواهد كرد .

مهندس احمدي كارشناس راه و ترابري استان استان گفت : يكي از مشكلاتي كه ممكن است بر روند كار اين پروژه تأثير بگذارد و آن را با مشكل مواجه كند كوهستاني بودن موقعيت جغرافيايي استان و مسير اين پروژه است كه اجراي پروژه هاي ارتباطي در استان هزينه بر كرده است .

علي احمدي ساكن شهر ياسوج با بيان اينكه رونق اقتصادي و توليد ثروت در استان از جمله مزايايي شبكه ريلي است گفت : ‌هم اكنون فاصله استان تا برخي بنادر جنوب كمتر از 100 كيلومتر است كه در صورت اتصال به شبكه ريلي بسياري از شهرستانهاي مرزي استان از جمله گناوه ،‌ديلم ، بهبهان و چند شهرستان مرزي ديگر مي توانند از مزاياي اين طرح بهره مند شوند .

علي ابوطالبي ساكن گچساران هم با بيان اينكه گچساران قطب توليد نفت كشور است اتصال استان به شبكه ريلي يعني جلب توجه سرمايه گذاران براي سرمايه گذاري در اين منطقه نفت خيز .

محمد يار توسلي پور از كاركنان كارخانه آرد گچساران به بعد اشتغال اشاره كرد و گفت : از جمله مشكلات اساسي اين استان محروم بيكاري است كه با اجراي اين پروژه ميتوان شغل هاي مستقيم و غيرمستقيم زيادي ايجاد كرد و تا حدودي برمحروميت اين استان مرهم گذاشت .

حسين احسانفر كه صاحب شركت توليدي است و مواد اوليه خود را از خارج از استان وارد مي كند هم گفت : اين امر موجب مي شود از يك طرف  مواد مورد نياز كارخانه سريع تر و با استهلاك كمتر به ما برسد و از سوي ديگر هم هزينه كمتري براي ما دارد .

وي افزود : در صورت اجراي پروژه خط آهن ياسوج - اقليد ، حمل نقل كالا و مسافر در استان ، دستخوش تحول گسترده اي خواهد شد.

حمل بار از استان هاي شمالي به بنادر جنوبي استان ، اتصال استان به شبكه ريلي منجر به اتصال به شبكه ريلي اروپا از طريق تركيه از جمله مزاياي اين طرح است .

مدير كل راه و ترابري با بيان اينكه اتصال شهرستانهاي جنوب استان از جمله گچساران به شبكه ريلي كشور در دست بررسي است كه اين موجب مي شود از يك طرف موقعيت اقتصادي استان تغيير كند و از طرف ديگر چون جمعيت زيادي در جنوب استان قرار دارد روند توسعه استان شتاب بيشتري پيدا مي كندكه به گفته وي كارهاي مقدماتي اين طرح شامل مسير خط آهن و امكان سنجي آن در حال انجام است كه درصورت تاييد كارشناسي فرايند تصويب آن آغاز خواهد شد.

به گفته نصيري مدير راه و ترابري شهرستان كهگيلويه در صورت تصويب اتصال جنوب استان به شبكه ريلي كشور شهرستانهاي گچساران ، كهگيلويه و بهمئي مي توانند از آن استفاده كنند كه بدون ترديد تاثير بسياري بر پيشرفت اين منطقه دارد .
وي معتقد است گسترش و افزايش سطح و كيفيت خدمات حمل‌ و نقل به كاهش هزينه‌هاي جابه جايي عوامل توليد مي‌انجامد و كاهش هزينه‌هاي توليد، كاهش هزينة تمام شدة كالاها را به دنبال دارد و با كاهش هزينه‌هاي توزيع به وسعت بازار بنگاههاي اقتصادي مي‌افزايد و در نهايت زمينة رشد صنعت و توسعه تجارت را فراهم مي‌كند كه از حلقه‌هاي اصلي رشد و توسعة اقتصادي هستند.

رشد فزايندة مصرف حامل‌هاي انرژي در بخش حمل و نقل جاده‌اي و آثار اقتصادي و زيست‌ محيطي و تلفات انساني آن و نقش راه آهن به عنواني عامل كاهش دهنده اين مشكلات از ديگر عوامل توجيه اجراي طرح ريلي در استان است .