Skip to Content
بازگشت به صفحه کامل

تمدار ادب

برنامه تمدار ادب در جهت ارتقای فرهنگ و ادبیات استان و ترویج فرهنگ ادب ملی و استانی به صورت مجله ای و با موضوع ادبیات استان به مدت 30 دقیقه از صدای استانی دنا پخش می شود.

دراین برنامه تاریخ ادبیات استان از گذشته تا حال برای شنوندگان تبیین می شود و در جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و توسعه علم و دانش افزایی نیز تلاش می شود.

ارتقای آگاهی ها و تعمیق بینش عمومی در امور فرهنگی جامعه، ارزیابی عملکرد حوزه ادبی فرهنگی و تبیین عملکرد آنها، ارتقاء و تقویت بخش فرهنگی در حوزه ادبیات استان و گسترش و تعمیق اخلاق اسلامی در جامعه در پرتو شعر و ادبیات و آثار علمی دینی از اهداف مهم تولید این برنامه می باشد.

از دیگر بخش های این برنامه می توان به معرفی تازه های نشر در حوزه دفاع مقدس و ادبیات انقلاب اسلامی، معرفی فرهنگیان و نقش آنها در تاریخ علمی و ادبی کشور، معرفی شخصیت ها و آثار ارزشمند علمی و هنر معفاخر استانی و کشوری اشاره کرد.

سایر بخش های برنامه نیز به قرار زیر می باشند:

-          رصد شب شعرها و چاپ و نشر استان در همه شهرستانها

-     معرفی شاعران استانی با عنوان یک شعر یک شاعر که ابتدا با آرم مخصوص و سپس بخشی با تمام شعر آن شاعر که توسط گوینده یا خود شاعر قرائت می شود.

-          بررسی سیرادبیات فولکولوریک  استانی

-          معرفی سایتهای معتبر ادبی کشور و استان

-          معرفی اشعار طنز و طنز پردازان استانی

 

این برنامه روزهای دوشنبه ساعت 18 پخش و ساعت 22 همان روز تکرار می گردد.

گر بخواهیم به ادبیات استان کهگیلویه و بویراحمد نگاه کنیم، به سه گونه اثر می رسیم.

الف: ادبیات فولکلور و اسطوه که در آن فولکلور همراه وهمگام با برخی اسطوره ها و مثل ها و متل ها وشخصیت پردازی های جدید و قدیم است و درآنها رشادتهای ایلی و گاه همراه با برخی مسائل خرافی همراه و همگام است.

ب: ادبیات و آثار حد وسط، که در این قبیل آثار بیشتر به جنبه های روزمره و حوادث و تغزلات عاشقانه پرداخته می شود و اسطوره سازی وجود ندارد.یا حداقل به ندرت صورت می گیرد ولی گاهی اشاره ای به شخصیت ها و یا ادبیات فولکلور یا همان داستانها، قصه ها و متل ها می شود ؛ ولی اثری از خود آنان به چشم نمی خورد.

ج:ادبیات جدید که در حقیقت بستر ادبیات تقلیدی است و اثری از فولکلور اصل استان و قومیت لر درآن مشاهده نمی گرددو تمام اسطوره ها، مثل ها وقصه های عامیانه را از سایر فرهنگها به امانت می گیرند.ناگفته نماند که این قیبل ادبیات را عملاً اگر فردی در گوشه دیگری از کشور مطالعه نماید و از نام شاعر و نویسنده سرباز زنیم ،اصلاً قابل تشخیص نیست که نویسنده از کجاست و چه معیار های ایلی و قومی را یدک می کشد،چرا که اصلاً ردی از آنها در اثر ادبی خود بجای نمی گذارد.

در حالت «الف »که بیشتر شامل ادبیات نا نوشته ی قومی محسوب می شود بیشتر حالت قصه های قدیمی را بخود گرفته که سینه به سینه قصه و داستانی روایت می شده است و امروزه نیز شاهد اختلافات زیادی در روایت این قبیل داستانها هستیم که این می تواند به سبب اختلاف فرهنگی در بین اقوام و تیره های گوناگون باشد مانند قصه «ماراتتی»وقصه های دیگر مانند «کُرزَنگلو»و...

شعر به عنوان تأثیر گذارترین وتأثیر پذیرترین عامل در حفظ نشر ادبیات و باروهای فولکلور در استان کهگیلویه بویوراحمد است.چرا که به سبب سبک نگارش و دشواری نگارش لهجه و زبان لری عملاً هیچ داستان و قصه ای به سبک لری به نگارش درنیامده است و اگر برخی از پژوهشگران در چند سال اخیر دست به قلم برده اند تا در خصوص قصص و افسانه های استان اقدام نمایند، بیشتر به همان زبان فارسی و رسمی نگارش کرده اند در واقع در چنین داستانهایی فقط اسم داستان و قصه و یا نام مکانها واشخاصی ممکن است به همان صورت اصیل عنوان شوند ودر بقیه مراحل به زبان فارسی نگارش می شوند.

شعر محلی وفولکلور استان به واسطه ظهور و  بروز آن و شکل گیری اولیه و اصیل که به زبان محلی سرایش می شود، به همان زبان نیز به رشته تحریر در می آید.همان گونه که در بالا آوردیم و تقسیم بندی شد ؛ تأثیر پذیری ادبیات استان را از ادبیات و شدت استفاده از فولکلور به سه دسته تقسیم کردیم در اینجا نیز در خصوص شعر همان دسته رعایت می شوند:

الف: اشعاری که تماماً به زبان محلی است و در آنها باور ها و عقاید وزیبایی کلامی فولکلور استان را به نمایش می گذارند.

ب: اشعاری است  بدون دستمایه قراردادن باور ها و عقاید و زیبایی های نگرشی اقوام و مردم لر نشین است و فقط به زبان لری احساسی عادی و روزمره را بیان می کند.

ج: اشعاری که به زبان فارسی سروده می شود ولی در آنها باور ها وعقاید و نگرشهای مردمی لر مورد مطالعه قرار می گیرد که خود ممکن است به صورت تلمیح و کنایه عنوان شود و یا ممکن است که یک باور فولکلور را در شعر یباورند .در مواردی که از تلمیح استفاده می کنند،ممکن است حتی قالب شعر یک قالب سنتی نباشد و به وفور دراشعار سپید ،نو ونیمایی شعرای استان نیز این تلمیحات فولکلور به چشم می خورد.


تهیه کننده: افسر صفری

گوینده: طلعت رضایی زاده